kontenerowiec

Spedycja morska

Sprzedający nie oferuje dostawy do Polski? Koszty dostawy są zbyt wysokie? W tym artykule dowiesz się, jak odbywa się transport towarów drogą morską, na czym polega spedycja morska i kiedy warto znaleźć własnego spedytora.

Spedycja morska to organizacja i koordynacja dostaw towarów transportowanych drogą morską. Może obejmować transportu towaru z portu lub bezpośrednio z fabryki, pakowanie, znakowanie, odprawę celną, załadunek, rozładunek, dostawę towaru do drzwi importera lub magazynowaniem ładunków, a nawet dystrybucją towarów.

Spedycja morska krok po kroku

Na początek musimy określić, na jakich warunkach ma się odbywać dostawa towaru. Mowa o międzynarodowych regułach handlu Incoterms. Przykładowo dostawa na warunkach EXW oznacza, że sprzedający wydaje towar w umówionym miejscu, na przykład w swoim magazynie. Importer odbiera towar po zapłacie ceny. Organizacją i koordynacją odbioru towaru za importera zajmuje się firma spedycyjna. Stronami umowy spedycji są spedytor i dający zlecenie (importer). Zlecenie spedycyjne to dokument, na podstawie którego spedytor wykonuje zleconą mu czynność. Zlecenie powinno określać zakres zleconej usługi (wybraną regułę Incoterms, miejsca odbioru i dostawy przesyłki). Podaje się również rodzaj i właściwości przesyłki, liczbę, ciężar, wymiary i inne dane. Praktykuje się także zawarcie w zleceniu wykazu dokumentów potrzebnych do prawidłowego wykonania zlecenia.

Odbiór z fabryki i załadunek na statek

W przypadku spedycji morskiej na warunkach EWX spedytor najpierw odbiera towar z magazynu lub fabryki dostawcy. Następnie transportuje towar do portu, gdzie po uzgodnieniu z armatorem (zabukowaniu ładunku), umieszcza ładunek na statku. Dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy z armatorem jest nota bookingowa albo umowa czarterowa. Importer powinien powiadomić spedytora, jeśli towar wymaga szczególnych warunków, na przykład nie może być obciążany innymi ładunkami.  Spedytor zajmuje się odprawą celną exportową towaru i  załadunkiem towaru na statek. Przygotowuje instrukcję konosamentową dla armatora, czyli wszystkie niezbędne informacje o przesyłce. Przesyłka jest umieszczana na statku w kontenerze, a następnie zabezpieczana i znakowana. Przyjęcie towaru na statek potwierdzane jest  konosamentem (Bill of Lading). Towar jest transportowany w kontenerze drogą morską do portu docelowego.

Rozładunek w porcie i odprawa celna

Po dopłynięciu towaru do portu docelowego spedytor organizuje rozładunek towaru i wystawia awizo dotarcia towaru. Stanowi ono dowód na to, że towar dopłynął do portu. W rezultacie towar trafia do odprawy celnej importowej. Odprawą celną zajmuje się agent celny działający w ramach firmy spedycyjnej lub wskazany przez importera. Po przejściu odprawy celnej towar jest transportowany do odbiorcy.

Spedytor może sam zajmować się przewozem albo może też posługiwać się innymi przewoźnikami, a nawet dalszymi spedytorami. W takim wypadku spedytor ponosi odpowiedzialność za innych przewoźników i dalszych spedytorów na zasadzie winy w wyborze. Wynika z tego, że dla uwolnienia się od odpowiedzialności, spedytor musi wykazać, że dołożył należytej staranności przy wyborze przewoźników i dalszych spedytorów. Musi udowodnić, że powierzył wykonanie usług profesjonalistom, którzy zasługiwali na zaufanie. Możesz zastrzec  w umowie spedycji, że spedytor, wykonując zlecenie spedycyjne, nie powierzy wykonania usług związanych z tym zleceniem określonym przewoźnikom lub dalszym spedytorom. Ostatnim etapem po wyładunku jest rozliczenie z importerem i wystawienie dokumentów.

Spedytor czuwa nad prawidłowym obliczaniem sum z tytułu przewoźnego, cła, składek ubezpieczeniowych, opłat za czynności przeładunkowe, składowego, opłat skarbowych od dokumentów przewozowych, prowizji dalszych spedytorów itd. Spedytor dba także o zabezpieczenia praw importera względem przewoźnika albo innego spedytora.

Ubezpieczenie cargo w spedycji morskiej

Firma spedycyjna może zaoferować ubezpieczenie cargo. Ubezpieczenia  cargo to ubezpieczenie przewożonego ładunku, które dzieli się na trzy podstawowe kategorie, określane jako tzw. klauzule instytutowe typu C, B i A. Klauzula typu C ma najwęższy zakres ochrony, a klauzule typu A to tzw. ubezpieczenia typu all risk.

Wielkość przesyłek transportowanych w kontenerach

Firmy spedycyjne stosują tzw. minimum logistyczne. Oznacza to, że za przesyłkę drobnicową, poniżej 1 cbm (metr sześciennego) lub 1 tony, zapłacimy tyle samo jak za przesyłkę wielkości 1 cmb lub 1 tony. Taka przesyłka nazywana jest drobnicową i zostanie umieszczona w jednym kontenerze, wspólnie z przesyłkami innymi ładunkami.

Ograniczenia w transporcie kontenerowym morskim

Trzeba się liczyć z odmową transportu pewnych towarów. Niektóre firmy spedycyjne nie organizują transportu na przykład świeżych owoców i warzyw, towarów masowych typu pszenica, pojazdów, przesyłek ponadgabarytowych, baterii i akumulatorów uznawanych za towary niebezpieczne. Firmy spedycyjne ustalają w tym zakresie własne zasady.

Koszty usługi spedycyjnej

Spedytor dla wykonania wyceny usługi potrzebuje poznać adres, z którego przesyłka ma zostać odebrana i miejsce, w które zostanie dostarczona. Aby w ogóle określić możliwość transportu, zapyta o termin odbioru przesyłki od sprzedającego. Wiele firm spedycyjnych współpracuje tylko z przedsiębiorcami  i nie obsługuje prywatnych przesyłek, dlatego zostaniesz poproszony o dane firmy i numer EORI. Spodziewaj się, że spedytor może zapytać, czy towar będzie zapakowany na paletach i czy może być układany piętrowo wśród innych przesyłek.

Koszty usług spedycyjnych stale się zmieniają.  Mają na to wpływ ogólne warunki polityczne i gospodarcze na świecie oraz polityki handlowe firm spedycyjnych. Dla przykładu aktualnie koszty frachtu morskiego z Chin są nawet 700-krotnie wyższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przyczyną może być brak kontenerów w Chinach, wywołany gwałtownym wzrost zamówień na skutek pandemii oraz brexitu. Według publicznych doniesień może potrwać nawet do marca 2021 roku.

Czas dostawy

Transportu przesyłki obejmuje okres przemieszczania się statku pomiędzy portami a w zależności od warunków Incoterms, może obejmować także czas transportu z magazynu lub fabryki do portu, odprawy celnej eksportowej, załadunku na statek  i czas odprawy celnej importowej i transportu z portu docelowego do siedziby importera.

Czas dostawy zależy również od dostępności miejsc w kontenerach. Planując import towarów w sezonie świątecznym, należy spodziewać się dłuższych terminów dostawy. Należy pamiętać o okresach świątecznych w innych krajach, które mogą przypadać w innych terminach niż w Polsce.

Płatność wymagalna jest z chwilą zlecenia usługi, jednak w trakcie transportu mogą się pojawić dodatkowe koszty. Importer powinien zostać powiadomiony przed zawarciem umowy, z jakimi dodatkowymi kosztami powinien się liczyć. Należą do nich na przykład opłata za opóźnienie przez importera w dostarczeniu agentowi celnemu dokumentów do odprawy celnej. Innym nieplanowanymi kosztami są koszty przestojów i rewizji celnych. Organy celne w przypadku wątpliwości czy towar spełnia określone norm, mogą wysłać ich próbki do badań lub w celu wydania opinii wyspecjalizowanych organów, co także może generować dodatkowe koszty. Pamiętaj o obowiązku zapłaty cła i podatku VAT od importowanego towaru. Podsumowując, sprawdzaj oferty firm spedycyjnych na bieżąco.

Dokumenty w spedycji morskiej

Dokumenty, jakich oczekuje spedytor to invoice (faktury za towar) i packing list (lista załadowniczy). Jeżeli importera obsługuje agent celny z firmy spedycyjnej, konieczne będzie przekazanie odpowiedniego upoważnienia. Do odprawy celnej konieczne będą dokumenty dla konkretnych towarów.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji, to z poradnika Jak wejść do branży importowej dowiesz się jak zdobyć numer EORI i poznasz wszystkie reguły Incoterms. Otrzymasz linki do 160 platform zakupowych z całego świata. Nauczysz się zasad importu towarów i wprowadzania ich do sprzedaży. Dowiesz się jakie koszty należy brać pod uwagę w branży importowej. Znajdziesz wiele wskazówek specjalistów z branży importowej, którzy podpowiedzą jak składać zamówienia w transakcjach międzynarodowych. Dowiesz się jak weryfikować sprzedawców i ich towary. Otrzymasz wykaz dokumentów wymaganych do odprawy celnej, konkretnych towarów wielu kategorii. Może także pobrać wyłącznie instrukcję wypełniania wniosku o nadanie numeru EORI wraz z tutorialem. Jeśli masz pytania, napisz do mnie na adres kontakt@kancelariagaik.pl .

Udostępnij

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Pozostałe artykuły

Newsletter

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Zapisując się na newsletter uzyskasz
  kod uprawniający do 10% rabatu na zakupy w naszym sklepie.